چگونگی عکاسی در نور مستقیم خورشید

You must need to login..!

کد Embed

توضیح

چگونگی عکاسی در نور مستقیم خورشید

برای دانلود رایگان چگونگی عکاسی در نور مستقیم خورشید با کیفیت full hd 1080p از پلیر سایت یا لینک زیر استفاده کنین

لینک دانلود link download

نکاتی درباره آموزش نوردهی و تنظیم نور در عکاسی

یادگیری و درک تمامی رموز عکاسی و آموزش نوردهی در مفهوم نور و عوامل تاثیر گذار بر شدت و ثبت نور در تصاویر خلاصه می شود، به این معنا که شخصی که سه عامل اصلی تشکیل شدن تصویر در دوربین را درک کرده باشد که به هیچ وجه درک آن سخت نیست، فقط به کمی تمرکز و تلاش برای درک عمقی و ماندگار نیاز دارد، و تنها از روی حفظیات نمی توان به این مهم رسید، در این مقاله سعی دارم تا بصورتی کاملا ساده و کاربردی این مفاهیم و ارتباط آنها نسبت به یکدیگر را توضیح بدم تا بعد خوندن این مقاله دیگه هیچ مشکلی در درک این مفاهیم نباشه و مفاهیم شروعی باشن برای شروع عکاسی خبری، عکاسی مستند اجتماعی، عکاسی معماری، عکاسی پرتره، عکاسی صنعتی، عکاسی تبلیغاتی و دیگر روندهای عکاسی.

برای شروع آموزش نوردهی میخوام بصورت بسیار گذرا و سریع اولین قدمهای اختراع عکاسی و استفاده از اتاق تاریک رو توضیح بدم چون برای درک عوامل نوردهی فعلی بسیار مفید هستش، در ابتدا این ایده توسط نقاشان طبیعت، اجرا می شد به این صورت که اتاقک نسبتا بزرگی رو که هیچ روزنه ای در آن وجود نداشت و تنها یکی از سطح های اون مثل شکلهای زیر یک سوراخ داشت، استفاده می شد که طبق قوانین فیزیک اون سوراخ به سمت هر سوژه ای که باشه تصویر مقابل رو در سطح مقابل اون سوراخ در اون اتاق به صورت سر و ته به تصویر میکشه، این اتاقک انقدر بزرگ بود که انسانی داخلش جا بشه و با گاری ها و برده ها جابجا میشد، نقاشان از این تصویر استفاده میکردند و بوم را بصورت سر و ته روی دیوار روبرو سوراخ نصب میکردند و شروع به کپی کردن از اون تصاویر می کردن که در نهایت نقاشی با جزئیات بسیار زیاد و رئال از اون صحنه و طبیعت ثبت می کردند.

نقاشان با این ترفند با کار کمتر به نتایج بهتر و در آمد بیشتر می رسیدند، تا اینکه ژوزف نیسه‌فور نیِپس در سال 1822 با استفاده از ترکیبات نقره توانست اولین تصویر جهان را بدون دخالت شخص ثبت نماید و دیگه نیازی به زحمت فراوان برای نقاشی تصاویر نبود و عکس ثبت میشد. این اختراع پایه و اساس صفحه حساس به نور دوربین های امروزی که با تکنولوژی ها و ویژگی های مختلف بر روی دوربین ها با کیفیت های باورنکردنی تصاویر رو ثبت میکنن و بعد از پردازش توسط چیپستها در مموری ذخیره میشن بود.

امروزه اتاق تاریک های بزرگ و سنگین تبدیل به دوربین های کوچکی شده اند با امکانات فوق العاده و باور نکردنی و بسیار پیشرفته تر و تکامل یافته تر ولی نکته جالب اینجاست که تمامی مفاهیم دقیقا همان مفاهیم بوده و هیچ تغییری نکرده اند و پیشرفت چشمگیر و تکامل تنها وجه تمایز دوربین های فعلی با اتاق تاریک اولیه می باشد.

نقش شاتر (مسدود کننده) در نوردهی و میزان نور تصاویر در عکاسی

با فهم و درک فرآیند بالا، درک مفاهیم پیچیده آموزش نوردهی، بسیار ساده خواهد شد. خوب حالا با بازگشتی سریع به مثال بالا در می یابیم که سه عامل در میزان نور رد شده از سوراخ و تابیده شده بر پرده انتهایی موثر بودن، اولین عامل میزان باز بودن اون سوراخ بوده که با مسدود کننده ای بسته میشده و تنها زمانی که میخواستن تصویری رو ثبت کنن و بنا به نوری که محیط داشت بعد از آماده کردن همه چیز اون رو بر میداشتن و بعد از صرف معینی از زمان مجددا مسدود کننده رو سرجاش میگذاشتن، خوب امروز به اون مسدود کننده دستی شاتر میگیم که با زدن دکمه ای که عکس باهاش گرفته میشه بنا به مدت زمانی که برای باز بودنش تعریف کردیم باز میمونه و مجددا بصورت اتومات بسته میشه تا عکس ما زیادی نور نبینه و زیادی سفید نشه، خوب بدیهیه که هر چی مسدود کننده بیشتر باز باشه، تصویر نهایی روشن تر و هر چی مسدود کننده سریع باز و بسته بشه نور تصویر نهایی نور کمتری داره.

خوب تا اینجا نقش شاتر رو در نوردهی آموزش دیدیم و الان بصورت کامل میدونیم که هر چه سرعت شاتر بیشتر باشه (یعنی مدت زمان کمتری باز باشه) تصویر نهایی کم نور تر و هر چه سرعت شاتر کمتر باشه (یعنی مدت زمان بیشتری باز باشه) تصویر نهایی پر نور تر خواهد بود.

نقش دیافراگم در نوردهی و میزان نور تصویر عکاسی

حالا که نقش شاتر رو در آموزش نوردهی آموختیم و متوجه شدیم که میزان باز بودن مسدود کننده توی اتاق تاریک همون سرعت شاتر هستش و میدونیم که چه تاثیری در میزان نور و نوردهی داره، وقتشه که بریم سراغ قطر دایره ی سوراخی که بر روی اتاق تاریک بوجود آوردیم بدون شک قطر سوراخ هم عامل بسیار مهمی در عبور نور و روشن شدن تصویر داخل اتاق هستش و بدیهیه که هر چی سوراخ درشت تر باشه نور بیشتری ازش عبور می کنه و تصویر نهایی روشن تر میشه و بالعکس هرچی قطر دایره کوچیکتر باشه نور رد شده کمتر خواهد بود و نور تصویر نهایی به طبع کم نور تر خواهد شد. در دوربین های امروزی تنها فرقی که این سوراخ با نسخه های اولیه خودش داشته این هستش که سوراخها در دوربین های امروزی روی بدنه دوربین نیستند و روی لنز قرار دارند و همچنین قابل تنظیم هستن، یعنی عکاسان قادرند که میزان باز و بسته بودن این سوراخ رو در عکسهای مختلف تنظیم کنند و توسط این تغییرات جلوه های بصری مختلفی رو در عکاسی هاشون بوجود بیارند.

سومین عامل آموزش نوردهی صفحه حساس به نور

صفحه حساس تکنولوژی فوق پیشرفته و تکامل یافته ترکیبات نقره ای که ژوزف نیسه‌فور نیِپس برای اولین بار از اون استفاده کرد و موفق شد برشی از زمان رو ثبت کنه و برای همیشه ماندگار کنه، صفحه های حساس به نور جدید دقیقا همان کار ترکیبات نقره رو تنها با تکنولوژی و کیفیت بسیار بالاتر انجام میدن، این صفحه ها دقیقا در پشت سوراخ دیافراگم قرار دارند و به محض زدن دکمه شاتر و کنار رفتن شاتر این صفحه توسط نور عبور کرده شروع به ثبت نورهای مختلف با طول موجها و شدت های مختلف از تصویر منتخب عکاس میشود. در این صفحه هزاران هزار نقطه حساس به نور قرار دارد که با عبور حتی کمترین نورها از سد سوراخ دیافراگم و شاتر قادر به ثبت آن می باشد.

اما نکته مهم در این صفحه این است که در دوربین های امروزی میزان حساسیت این صفحه قابل تغییر بوده و با عدد ISO نمایش داده میشه که عکاس می تواند در صورت کم بودن نور محیط و سوژه آن را تا حد بسیار زیادی بالا ببرد تا جایی که از شب عکاسی شود و عکس نهایی دقیقا مانند روز نورانی باشد.

تلفیق این سه عامل برای کنترل نوردهی و رسیدن به تصویری موجز و بی نقص

تنظیمات و میزان استفاده از این سه عامل و تلفیق آنها به شدت بستگی به زمان، مکان و ماهیت سوژه دارد، ولی این موضوع به هیچ عنوان نباید باعث گیج شدن شود و سعی میکنم تا در مقاله ای جدا گانه و در قسمت های بعدی آموزش نوردهی به اون ها بیشتر می پردازم، در حال حاضر چیزی که باید بدونیم و خیلی مهم هستش این نکته است که تنظیمات این سه عامل (شاتر، دیافراگم و ایزو ISO) به هم وابسته هستن، به این معنی که هر چه سرعت شاتر کمتر شود و نور بیشتری به تصویر برسد ما قادر هستیم مدیریت راحت تری نسبت به تنظیمات دو عامل دیگر انجام دهیم، به عبارت ساده تر دستمون برای تنظیمات دو عامل دیگه باز تره و بدون نگرانی از افت شدید نور میتونیم دیافراگم و ایزو رو تنظیم کنیم، دقیقا همین موضوع در مورد دیافراگم یا ایزو هم صادقه و زمانی که حساسیتی برای تنظیم و میزان گشودگی دیافراگم نداشته باشیم با خیال آسوده میتونیم شاتر و ایزو رو تنظیم کنیم و به نتایج درخشان برسیم.

جمع بندی آموزش نوردهی

خوب دیدیم که به سادگی با یک مثال تونستیم مفاهیم مشکل و دشواری که گاها باعث سردرگمی بود را از سر راه برداریم این مفاهیم را بصورت ساده و منطقی درک کنیم و به کار ببندیم.

البته برای درک بهتر می بایست ویژگی ها و نقاط قوت و نقاط ضعف هر یک از عوامل رو به تفکیک بررسی کنیم که به دلیل اجتناب از پیچیدگی و وسیع بودن این موضوع ترجیح دادیم تا در مقاله دیگری توضیحات مربوط به ویژگی های سه عامل نوردهی را بررسی نماییم.

تقلب آموزش نوردهی:

شاتر دقیقا مانعی است برای عدم ورود نور به اتاق تاریک و سرعت شاتر دقیقا همان میزان کنار رفتن مسدود کننده سوراخ است که اگر زمان بیشتری سوراخ باز باشد (سرعت شاتر پایین) نور بیشتری عبور کرده و تصویر نهایی پر نور تر و بالعکس هر چه مدت زمان کنار بودن مسدود کننده کمتر باشد (سرعت شاتر بالا) نور تصویر نهایی کمتر خواهد بود

دیافراگم نیز دقیقا سوراخ تعبیه شده در اتاق تاریک است که جهت عبور نور ساخته شده است و قطر آن ارتباط مستقیم با نور تصویر نهایی دارد به این صورت که هر چه قطر دایره سوراخ بیشتر باشد نور تصویر نیز بالاتر و هر چه قطر سوراخ کمتر نور تصویر نهایی نیز کمتر خواهد بود.

ایزو عددی است برای تعیین میزان حساسیت صفحه حساس به نور که هر چه حساسیت بالاتر باشد یعنی عدد ایزو بالاتر باشد، نور تصویر بیشتر بوده و هرچه عدد ایزو کمتر باشد نور تصویر نهایی کمتر خواهد بود.

اگر تازه عکاسی رو شروع کردید و در پی کشف این دنیای زیبا و منحصر به فرد هستید و دوربین عکاسی رو به عنوان میکروفونی برای بیان دیدگاه ها و فلسفه زندگی خودتون انتخاب کردید باید به این نکته توجه داشته باشید که آموزش نوردهی و در کل درک مفاهیمی همچون شاتر، دیافراگرم و ایزو مهمترین مراحل یادگیری و فراگیری عکاسی هستن و با تنظیم صحیح این عوامل و متغیر هاست که میتونید، دیدگاه هاتون رو در بالاترین حد تاثیرگذاری بیان کنید، این قسمت قسمت دوم آموزش نوردهی هستش و اگر قسمت اول رو مطالعه نکردید حتما ابتدا برای درک بهتر این قسمت ابتدا قسمت اول آموزش نوردهی و تنظیم نور را برای آشنایی کامل با مفاهیم اصلی شاتر، دیافراگم و ایزو مطالعه کنید. با استودیو عکاسی صنعتی ادد همراه باشید.

تاثیر و جلوه هایی که با سرعت شاتر مختلف میتوان خلق کرد و بررسی جلوه های شاتر در آموزش نوردهی

همونطور که در قسمت اول گفته شد، شاتر نقش مسدود کننده را در دوربین دارد و مدت زمان کنار رفتن و مجددا مسدود نمودن نور را سرعت شاتر نامیده می شود، مهمترین نقش سرعت شاتر کنترل میزان نور است، در اصل هرچه سرعت شاتر بالاتر (سریعتر) نور تصویر کمتر و هرچه سرعت شاتر کمتر (کندتر) نور تصویر بیشتر خواهد بود، اما امروز می خواهیم در مورد ویژگی مهم دیگری صحبت کنیم که نقش مهمی در تولید عکس های منحصر به فرد دارد، سرعت شاتر هر چه پایین تر باشد اجزاء متحرک در تصویر محو تر و هر چه سرعت بالاتر باشد اجزاء متحرک تصویر واضح تر می باشند. برای درک بهتر موضوع باید متوجه شویم که دلیل این اتفاق چیست، یک ویدئو را تصور کنید، هر یک ثانیه از یک ویدئو برای انیمیشن شدن سوژه از 25 فریم عکس مجزا  تشکیل شده است، زمانی که شاتر در عکاسی به مدت یک ثانیه باز باشد دقیقا به مانند این است که 25 فریم رو با هم در یک فریم تلفیق کرده باشیم، حاصل کار ثابت بودن اجزاء ثابت به دلیل تکرار و محو دیده شدن اجزاء و سوژه های متحرک می باشد. به عکس زیر توجه کنید:

نکته: توجه داشته باشید که به جز سوژه های در حال حرکت، لرزش دست و تکان های دوربین نیز در سرعت شاتر پایین به تصویر آسیب می رسانند و سوژه های ثابت را نیز بصورت محو و در حال حرکت نشان می دهد، برای اجتناب از این مشکل برای عکاسی با سرعت شاتر پایین سه پایه نجاب بخش و کارآمد خواهد بود و در غیر این صورت تنظیم سرعت شاتر تقریبا معادل فاصله کانونی لنز از لرزش های ناخواسته جلوگیری میکند، این فرمول یکی از ترفندهای آموزش نوردهی به شمار می آید و بصورت تقریبی مانع از تخریب عکسها توسط لرزش دوربین و دست می شود.

با نتیجه گیری از موضوعات مطرح شده در پارگراف های بالا میتوانیم قبل از امتحان به این نتیجه برسیم که برای عکاسی از وسائل متحرک با سرعت های مختلف و بالا اگر میخواهیم آنها را در یک لحظه فریز  کرده و بدون حاله از آنها عکاسی کنیم باید با سرعت شاتر بالا عکاسی نماییم و به هرچه سرعت سوژه بیشتر و به دوربین نزدیک تر سرعت شاتر نیز بالاتر و هرچه سرعت سوژه پایین تر باشد میتوانیم با سرعت پایین شاتر نیز آنها را فریز نماییم این نکته بسیار مهمی در آموزش نوردهی به شمار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید