معرفی فیلم توقیفی (لِرد)

cutnegative سپتامبر 15, 2019 3233 بدون دیدگاه

image

معرفی فیلم توقیفی (لِرد)

لِرد (به معنی دُرد شراب یا ته نشستِ شراب یا گاهی دیگر مایعات) فیلم سینمایی به نویسندگی، تهیه‌کنندگی کارگردانی محمد رسول‌اف محصول سال ۱۳۹۵ است.

این فیلم ششمین فیلم سینمایی محمد رسول‌اف است و از تولیدات رسمی سینمای ایران، زمستان ۱۳۹۵ با دریافت پروانه ساخت، مقابل دوربین رفت، اما از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شد.

لرد توانست در هفتادمین جشنواره فیلم کن جایزه اصلی بخش نوعی نگاه را به دست آورد.

داستان: رضا با دوری جستن از شهر، در مزرعه خود مشغول به کار است. او به همراه خانواده در دامن طبیعت زندگی آرامی دارد. اداره مزرعه با مشکلاتی روبرو شده‌است. رضا می‌کوشد این مشکلات را با دوری از زنجیره روابط فاسد محلی پشت سر بگذارد.

بازیگران:

رضا اخلاقی راد

سودابه بیضایی

نسیم ادبی

میثاق زارع

زینب شعبانی

ژیلا شاهی

مهدی مهربان

آرش اشاداد

پس از کسب جایزه در جشنواره کن، وبسایت سینماپرس و روزنامه کیهان با نوشتن نقدهایی به شدت به فیلم و محمد رسول اف انتقاد کردند.

فیلم ایرانی در رقابت بلژیکی‌ها

برنده نوعی نگاه کن در بخش رقابتی جشنواره فیلم «خِنت» بلژیک به روی پرده می‌رود.

به گزارش ایسنا به نقل از اسکرین، «لِرد» که اولین نمایش جهانی خود را در هفتادمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن تجربه کرد و در نهایت جایزه بهترین فیلم بخش “نوعی نگاه” این رویداد سینمایی را به خود اختصاص داد، به عنوان یکی از ۱۲ فیلم بخش رقابتی جشنواره فیلم «خِنت» در کشور بلژیک انتخاب شد.

«لِرد» (به معنی ته نشست مایعات) عنوان ششمین فیلم سینمایی محمد رسول‌اف است که داستان آن درباره‌ی مردی به نام رضا است که برای اداره‌ی مزرعه‌ی خود، در زنجیره‌ی روابط فاسد محلی گرفتار شده است.

رضا اخلاقی‌راد، سودابه بیضایی، نسیم ادبی، میثاق زارع،  زینب شعبانی، ژیلا شاهی، مهدی مهربان، مجید پتکی، باقر یکتا، سپهر عبادی، محمد پورحسن، امین نامدار و شهرام یحیایی بازیگران این فیلم هستند.

«کشتن آهوی مقدس» ساخته «یورگن لانتیموس»، «مرا به اسمت صدا کن» به کارگردانی «لوکا گادانینو»، «نزدیکی» به کارگردانی «کانتمیر بالاگوف»، «تِلما» از «یواخیم تریه»، «سه بیلبورد خارج از میزوری» از «مارتین مک‌دونا» و «زاگرس» ساخته «سهیم عمر خلیفه» از جمله دیگر فیلم‌های مهم بخش رقابتی این رویداد سینمایی هستند.

چهل‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «خِنت» از تاریخ ۱۰ تا ۲۰ اکتبر (۱۸ تا ۲۸ مهر) در کشور بلژیک برگزار می‌شود.

 

برای پروانه نمایش لرد تلاش می‌کنم

محمد رسول اف در جلسه پرسش و پاسخ فیلم آخرش در جشنواره کارلووی واری گفت: در تلاش است تا برای این فیلم اجازه نمایش در ایران بگیرد.

محمد رسول‌اف، کارگردان ایرانی که در زمان سومین نمایش فیلمش از چهار نمایش در نظر گرفته شده در پنجاه و دومین جشنواره فیلم کارلووی واری در جمهوری چک حضور یافته است، در پاسخ به نخستین پرسش حاضران بیان کرد: در ایران برای ساخت و نمایش هر فیلم، دو مجوز مجزا باید گرفت. ما هم برای مرحله ساخت، مجوز لازم را دریافت کردیم اما بعدا در مراحل ساخت، تغییرهایی ایجاد شد. با این حال در تلاش هستم که برای اکران آن نیز پروانه نمایش بگیریم؛ هرچند می دانم کار دشواری است.
او همچنین در پاسخ به یکی دیگر از حاضران که پرسیده بود آیا لوکیشن ساخت فیلم در ایران بوده است، گفت: بله، در شمال ایران منطقه زیبایی وجود دارد که تمام صحنه‌های فیلم در آنجا فیلمبرداری شده است.

سول اف در پاسخ به پرسش دیگری نیز گفت: شغل مردم این منطقه، بیشتر، پرورش ماهی است؛ هم ماهی خوراکی و هم ماهی تزئینی. من دوست داشتم شخصیت فیلمم در کار پرورش ماهی تزئینی باشد؛ چون در واقع آدم خشنی نیست و ترجیح می‌دهد ماهی تزئینی پرورش دهد که کشته نشود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در پایان تیتراژ دوزبانه فیلم هم که نمایش آن در سالن مجلل پوپ کارلووی واری با استقبال خوب تماشاگران همراه بود، در جمله‌ای تاکید شده بود، در ساخت این فیلم به هیچ حیوانی آسیب زده نشده است.

یکی از پرسشگران حاضر در نشست پرسش و پاسخ فیلم لرد که عموما خبرنگاران دیگر کشورها بودند، از رسول اف خواست که با توجه به محتوای فیلم، بگوید در دوران دانشگاه از آثار کدام جامعه شناس بیشتر بهره برده است. محند رسول اف در پاسخ گفت، پاسخ به این پرسش دشوار است؛ چون در دوران دانشگاه چیزهای زیادی می‌خواندیم. با این حال، می‌توانم بگویم کسی که روی من خیلی تاثیر گذاشت، سی رایت میلز، جامعه‌شناس آمریکایی بوده است.

در جلسه نمایش و پرسش و پاسخ فیلم لرد، کاوه فرنام نیز به عنوان مالک شرکت چکی انجام دهنده مراحل پست پروداکشن فیلم، رسول‌اف را همراهی کرد.

این فیلم روز جمعه نیز چهارمین و آخرین نمایش خود را در جشنواره کارلووی واری، در سالن کازا سینمای این شهر سپری خواهد کرد.

«لِرد» بهترین فیلم “نوعی نگاه” کن شد

فیلم «لِرد» به کارگردانی محمد رسول‌اف موفق به کسب جایزه بهترین فیلم بخش رقابتی “نوعی نگاه” هفتادمین جشنواره فیلم کن شد.

به گزارش ایسنا به نقل از ورایتی، «اوما ترومن» رئیس هیأت داوران بخش “نوعی نگاه” جشنواره کن، جایزه بهترین فیلم این بخش از جشنواره را به فیلم «لرد» ساخته محمد رسول‌اف اعطاء کرد.
«لِرد» (به معنی ته نشست مایعات) عنوان ششمین فیلم سینمایی محمد رسول‌اف است که طبق اعلام دست‌اندرکارانش پس از چند سال دوری از تولیدات رسمی سینمای ایران، زمستان سال گذشته با دریافت پروانه ساخت در سکوت خبری، مقابل دوربین رفت.

چندی پیش سازمان سینمایی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این فیلم پروانه ساخت گرفته است اما با فیلم‌نامه‌ی دیگر و خبر از مجوز نداشتن آن داد.

داستان فیلم درباره‌ی مردی به نام رضا است که برای اداره‌ی مزرعه‌ی خود، در زنجیره‌ی روابط فاسد محلی گرفتار شده است.
رضا اخلاقی‌راد، سودابه بیضایی، نسیم ادبی، میثاق زارع،  زینب شعبانی، ژیلا شاهی، مهدی مهربان، مجید پتکی، باقر یکتا، سپهر عبادی، محمد پورحسن، امین نامدار و شهرام یحیایی بازیگران این فیلم هستند.
در این بخش جایزه هیأت داوران به فیلم «دختر آوریل» به کارگردانی «مایکل فرانکو» رسید و «جزمن ترینکا» نیز برای بازی در فیلم «فورتوناتا» جایزه بهترین بازیگری بخش “نوعی نگاه” را به خود اختصاص داد.
ا

می‌ترسیدم «لِرد» هالیوودی شود

محمد رسول‌اُف کارگردان فیلم «لِرد» در گفتگو با سایت جشنواره کن درباره ساخت فیلم جدیدش، بازیگران و پروژه بعدی سینمایی‌اش توضیح داد.

به گزارش ایسنا، فیلم «لِرد» ساخته محمد رسول‌اُف به عنوان نماینده سینمای ایران در بخش «نوعی نگاه» هفتادمین جشنواره فیلم کن، امروز 19 می (29 اردیبهشت) و در سومین روز جشنواره در دو سانس 11 و 16:30 در سالن «دبوسی» جشنواره به روی پرده رفته است. «لِرد» یک نمایش هم روز 20 می در سالن «بازین» جشنواره خواهد داشت.

«لِرد» (به معنی ته نشست مایعات) عنوان ششمین فیلم سینمایی محمد رسول‌اف است که پس از چند سال دوری از تولیدات رسمی سینمای ایران، زمستان سال گذشته با دریافت پروانه ساخت در سکوت خبری، مقابل دوربین رفت و روایتگر داستان مردی به نام رضا است که برای اداره‌ی مزرعه‌ی خود، در زنجیره‌ی روابط فاسد محلی گرفتار شده است.

* لطفا درباره روش کار و اتمسفر موجود در صحنه حین ساخت فیلم «لِرد» توضیح دهید.

زمانی که ساخت فیلم را آغاز کردم، انتخاب بازیگران و عوامل فیلم مهم‌ترین اصل بود. هنگامی که عوامل را براساس تخصص‌ها انتخاب کردم، این موضوع که چگونه می‌توانم با آنها به خوبی ارتباط برقرار کنم، بیشترین اهمیت را داشت. این رابطه تاثیر مستقیمی روی کیفیت فیلم دارد، فکر می‌کنم یک فیلمساز بزرگ بیشترین لذت را از به اشتراک گذاری احساساتش با عوامل فیلم به دست می‌آورد. ساخت فیلم یک فرآیند مبتنی بر همکاری است و من متعلق به گروهی خوش‌شانس هستم که فرآیند ساخت فیلم برای آنها بسیار آرام و لذت بخش است. حتی زمانی که ما در سکوت خبری و در جَو  استرس آور  فیلمبرداری می‌کنیم، تلاش کردیم با شوخی و خوش‌بینی نسبت به این ترس واکنش نشان دهیم.

* لطفا در مورد بازیگران‌ فیلم صحبت کنید؟

من می‌خواستم بازیگر نقش رضا در طول کل فیلم چهره‌ای بی‌احساس و تهی داشته باشد و این بی‌احساسی بازتاب گذشته اوست و می‌دانستم با پیش‌ رفتن فیلم، مخاطبان به تدریج متوجه این موضوع می‌شوند. فکر می‌کنم شرایط احساسی او در طول فیلم خیلی دستخوش تغییر نشده. او به فردی منزوی تبدیل شده اما همسرش حدیث باید سرزنده به نظر برسد. حدیث درگیر مسائل اجتماعی روزانه است. در رضا با شخصیتی دروان‌گرا رو به رو می‌شویم اما همسرش چهره ساده و خوش‌رویی دارد. خوشبختانه هر دو بازیگر خیلی زود شخصیت‌های خود را پیدا کردند، رضا همان بی‌تفاوتی را که می‌خواستم نشان داد و حدیث در کنار برون‌گرایی‌، هوش زنانه‌ای را که محصول مدیریت شرایط این چنینی است را بدون هیچ اغراقی در فیلم القا کرد.

 

* در طول ساخت فیلم چه چیزی یاد گرفتید؟

ترکیب محیط رئال با تکنیک‌های کامپیوتری CGI، مهم‌ترین چالش من در این فیلم بود. از مرحله نگارش فیلمنامه همواره نگران این بودم که این بخش‌ها نمایانگر سبک داستان‌های من نیست و می‌ترسیدم نتیجه کار به سبک آثار هالیوودی شود. به هر حال من تصمیم گرفتم و با آن جلو رفتم. ما در لابراتوار فیلمسازی «Magic Lab» در پراگ تیم فوق‌العاده‌ای داشتیم که با صبوری در کنار من ماندند و این صحنه‌ها را طوری تولید کردند که مناسب داستان من باشد. فکر می‌کنم ترس من از استفاده از جلوه‌های ویژه بصری تا حد زیادی از بین رفت.

* می‌توانید درباره پروژه بعدی‌تان توضیح دهید؟ 

فیلم بعدی من درباره دو برادر است که پس از انقلاب اسلامی ایران به سبب عقاید و ایدئولوژی‌هایشان از یکدیگر جدا می‌شوند و سال‌ها دور از هم و هر یک در گوشه‌ای از دنیا زندگی می‌کنند و از هم بی‌خبرند. یکی از آنها در ایران است و دیگری در کانادا. حالا پس از سه دهه یکی از آنها تصمیم می‌گیرد برادر خود را ببیند. از سال 2012 مشغول کار بر روی این پروژه سینمایی با تهیه کننده‌ام هستم، چالش‌های بسیاری داشتیم و فکر می‌کنم از همه آنها گذشته‌ایم و امیدوارم این فیلم از اواخر امسال مقابل دوربین برود.

قابلیت دانلود در اینترنت

معرفی برترین فیلم های ایران و جهان در قسمت اخبار سایت کات نگاتیو

 

دیدگاهتان را بنویسید

Image